Bellanca 480 - čínský set
Bellanca 480 - čínský set se vzezřením pravého letadla |
|
|
Vždy jsem pokukoval po RC modelech, ale nikdy jsem s nimi nezačal a v dobách, kdy jsem měl možnost létat na legendárním Blaníku, osahat si motorová éra jako Zlín 43, Morava L200 a Aero 45, mi to ani nechybělo.
Ale letos v létě mne to znovu popadlo, když jsem při procházce Hvězdou, viděl na Vypichu poletovat nějaký elektrolet a hlavně X-TWINA. Okamžitě jsem začal hledat na internetu, ale ať jsem dělal, co jsem dělal, to malé poletující nic jsem stále nemohl najít. Zato na mne odevšud vykukovala SkyLady a Bellanca Decathlon 480 v RC setech za přijatelnou cenu. Zanedlouho jsem měl jasno a přinesl si domu v krabici model, který vypadal jako skutečné letadlo. Návic krabice obsahovala kompletní RC výbavu k jeho zprovoznění. Za necelé 3 tisíce mi to nepřišlo špatné.
Obsah krabice
Je tam přesně to, co vám v inzerátech slibují:
- 4 kanálový vysílač, 4 kanálový přijímač
- 2 ks serv, která jsou již vlepena do trupu
- regulátor motoru
- 480 motor, již zabudovaný v trupu
- ocasní plochy
- křídlo (s příšernými polepy, které jsou zvlněné až hanba)
- podvozek
- lepidlo a bižuterie (za zmínku stojí kompletní náhony pro přidělání křidélek)
- 2 vrtule ( i tak to může být málo)
Vysílač (úplně ten samý jako u setu Sky Lady) je i přes svůj pouťový vzhled dobrý. Po zavěšení na krk se s ním velice dobře a pohodlně model ovládá a nějaké to bouchnutí také bezproblémů přežije. Jeho vlastnosti následují:
- 4. kanálový vysílač s frekvenční modulací (FM)
- 2 křížové kniply s kovovými hlavicemi
- hlavní vypínač vysílače
- mechanické trimy
- úchyt pro zavěšení vysílače na krk
- optická indikace stavu vysílačových baterii - 2x LED
- možnost změny modu (1 nebo 2)
- nabíjecí konektor pro nabíjení akumulátorů vysílače
- reverzy výchylek všech 4 kanálů
- odběr vysílače: 120-130 mA
- možnost změny frekvence - kanálu pomoci výměnného krystalu
Stavba
Podle stavu vaší zručnosti a míry pedantismu vám stavba potrvá pár hodin. V podstatě musíte přidělat ocasní plochy a tady se vyplatí pečlivost. Svislé a vodorovné ocasní plochy musí být opravdu svislé a vodorovné… No, prostě název sám napoví. Pokud je přilepíte křivě, budete toho později litovat.
Po zaschnutí ocasních ploch přiděláte táhla a zde se vyplatí poslechnout návod a zacvaknout koncovky táhel do otvoru nejvzdálenějším od uchycení páky kormidla. Tak je totiž výchylka co nejmenší a Bellanca nebude při prvních letech taková citlivka.
Podvozek doporučuji nepřidělávat, pokud jste začátečníci jako já, stejně ho ulomíte a zbytečně budete každé přistávání kotrmelcovat. Lepší je přistávat na břicho do jemné trávy, nebo v mém případě do obilí.
Montáž vrtule je protivná, protože unášeč vrtule má dva červíky na malý imbus, který není součástí dodávky. Navíc se otvor pro imbus rychle vymačká. Zkuste si raději koupit gumičkový unášeč, ušetří vám vrtule a hřídel motoru. Já na to „přišel“ až při třetím letadle...
A protože se křídlo přidělává těsně před letem pomocí gum, tak máte vlastně hotovo.
Zde ještě stojí za zmínku, že křídla jsou podepřena o trup vzpěrami - dopručuji je opravdu namontovat a nedat na rady, že to je zbytečná zátěž a podobně. Znám totiž případ, kdy při havárii křídlo držící pouze na vrchu trupu úplně vyrvalo jeho horní část. Se vzpěrami mohl trup vydržet.
Zbývá tedy nabít akumulátor a hurá do vzduchu. No, a protože nabíječka v krabici je opravdu to nejjednodušší co mohlo být zabaleno, tak si počkáte a ještě si nabíjení musíte hlídat. Vše je popsáno v návodu.
Zalétání
Model se v základu ovládá pouze směrovkou a výškovkou, ale je připraven i na řízení křidélky. Stačí křídélka vyříznout podle naznačených linií (přibližně od poloviny křídle k jeho konci) a instalovat jedno servo navíc. Pro něj je už v křídle přichystané plastové lože. Mě osobně absence křidélek nevadila a vystačil jsem si jen se směrovkou.
Chtěl bych napsat, že zálet nemá záludností. Ale nemohu, protože při mém záletu Bellanca letěla pár desítek sekund a konec. Celkem jsem udělal dva lety, z nichž první byl spíše řízený pád bez viditelných poškození. Chybou bylo, že jsem měl na táhlech nastavené velké výchylky (kdo by taky četl úplně celý návod).
Druhý start vypadal velice nadějně, Bellanca se vznesla a v malé zatáčce počala stoupat, a pak se to stalo. Po pokusu stáhnout plyn se otáčky naopak prudce zvýšily, Bellanca se prudce naklonila a pod plným plynem vrazila do země.
Kupodivu se nerozpadla, ale po zvednutí ze země se vrtule opět roztočila plnou silou. To však bylo všechno, zbytek letadla nereagoval na jakýkoliv pokus o řízení. Zápach spálené elektroniky signalizoval problémy a po prohlédnutí modelu bylo jasno. Shořel regulátor, dokonce tak, že odpadlo (odpájelo se) několik SMD součástek, které byly v okolí vadné součástky.
Regulátor je prostě „šmejd“ a když prolistujete různá fóra, zjistíte, že je to jedna z nejběžnějších závad u Bellancy. Já následoval příkladu ostatních a pořídil regulátor JETI JES20.
Konečně jsem se mohl začít učit létat. A Bellanca mi v tom zdárně pomáhala. Při létání je to nezáludné letadlo. Pro začátek jsem potřeboval hodně prostoru a vzrostlé pole, abych přistával do měkkého, ale dokázal jsem se s Bellancou naučit létat bez cizí pomoci. Všechny karamboly, které jsem měl, byly vždy způsobeny pouze mojí „neschopností“.
Po zvládnutí Bellancy není problém létat i ve větru a nemusí to být nutně boj o přežití. Limitem je ale rychlost do 6 m/s a důležité je i kde s ní létáte. Například rotor za stromy, přes které fouká vítr o rychlosti 5m/s vás i Bellancu rozhodně vyvede z rovnováhy. Naopak létání v širých lánech a důsledné vyhýbání se nízkoletícím zemědělcům s technikou je v pravdě potěchou ducha.
Závěr
Bellancu mohu s klidným svědomím doporučit každému, kdo chce začít s RC létáním. Pokud nevíte, jestli u toho zůstanete, pak je celý set dobrá volba. Elektronika, vyjma regulátoru, (serva, příjímač i vysílač) mi slouží bez závad v dalších modelech. A hlavně, Bellanca vypadá jako skutečné letadlo. Další informace je možné získat například na stránkách věnovaných přímo tomuto modelu: bellanca.blog.cz
Galerie