Jdi na obsah Jdi na menu
 


Optic 6 - digitální vysílač firmy Hitec

7. 11. 2009

Optic 6 - digitální vysílač firmy Hitec



 

Již dlouho jsem cítil potřebu si koupit lepší vysílač, než byl můj "parní" ACOMS AP 440 FM. Po delším rozhodování jsem zvolil set Hitec Optic 6 s VF modulem na 40Mhz a přijímačem HFD 08RD.

Souprava obsahuje:

Vysílač VF modul (35 nebo 40 Mhz)
Pár krystalů
Aku (dříve kapacita 600 mAh dnes již 1300 mAh)
Podrobný návod v češtině
Přijímač (HFD 08RD nebo Elektron 6ch.)
Případně i serva HS 311 nebo HS 422


První dojmy

Když jsem poprvé vysílač držel v rukou, připadalo mi, že nic lepšího už snad ani není, oproti předešlému, co jsem měl, se mnohem lépe držel a byl mnohem lehčí. Samozřejmě i design se mi velmi líbil. Když jsem zavítal do menu, bylo to pro mne něco úplně nového - tolik funkcí! Připadalo mi skoro, že je všechny snad nikdy nemohu využít.

Základní věci

Hitec Optic 6 je šestikanálová RC souprava s FM modulací. Vysílač má klasické tvary podobné předešlým modelům Flash a Laser. Na bocích jsou umístěny otočné ovladače, nahoře jsou umístěny (nalevo) přepínač učitel – žák, (napravo) je umístěn třípolohový přepínač letových režimů. Kousek od něho je tlačítko Engine Cut pro zhasínání motoru. Nad křížovými ovladači jsou další tři přepínače sloužící k ovládání vysouvacích podvozků a dvojích výchylek. Dole je umístěn textový display se čtyřmi ovládacími tlačítky pro programování a úpravu funkcí. Na zadním krytu je dobře umístěn VF modul, který ničemu nevadí a nevystupuje z krytu vysílače, v něm je z boku zasunut krystal. Pod VF modulem jsou umístěny akumulátory.

Klasický VF modul je možné nahradit tzv. Spectra PLL modulem, který umožňuje přepínat mezi 30ti kanály bez krystalu pomocí 2 otočných přepínačů.

K vysílači lze rovněž dokoupit originální popruh červené barvy s bílým logem Hitec, případně delší páčky pro "pultový" styl ovládání.

Změny oproti předešlým vysílačům

Zvláštní pozornost byla tentokrát věnována tlačítku Engine cut. (Využití u spalovacích motorů, kde pomocí tohoto tlačítka lze zhasnout motor), které je velice vhodně umístěno na vpravo nahoře nedaleko přepínače letových režimů. U předešlých modelů RC souprav bylo umístěno dole u displaye mezi několika dalšími tlačítky a hůře se hledalo. U Optica si to nelze splést a tlačítko je ihned po ruce.
Změnil se také display – oproti vysílači Flash 4 a 5 je display o něco větší a lépe čitelnější. Také ovládání se změnilo, ale není ani složitější ani jednodušší, pouze je jiné a je to o zvyku. Mezi křížovými ovladači se nachází očko k zavěšení na krk, nad ním je umístěna modrá LED dioda, která svítí vždy, když je zapnutý vysílač. LED dioda poměrně intenzivně svítí a může trochu oslňovat za méně intenzivního světla. Trimy jsou samozřejmě digitální a změna polohy je v případě nutnosti velmi rychlá.
Na pohled vypadá Optic 6 decentně a nepůsobí "pouťovým" dojmem ve snaze imitovat kov lesklým plastem, jako je tomu u některých jiných vysílačů. Houževnatý plast šedé barvy je poměrně odolný proti odření a lecos vydrží. Páčky jsou klasické kovové, tvarované tak aby se s nimi dobře pohybovalo. Lze je prodloužit, případně i zkrátit

Popis funkcí

V prvotní záplavě nepřeberného množství funkcí mi velmi pomohl český návod, který je k vysílači dodáván. V obsáhlém textu je na několika desítkách stránek A4 nejen popsána každá funkce, ale je zde i mnoho rad, jak správně nastavit různé typy letadel (větroně, akrobaty, samokřídla atd.). Za pomoci tohoto textu jsem se brzy naučil nastavovat všechny potřebné funkce rychle a jednoduše. Alespoň ve zkratce zde uvádím stručný přehled funkcí:

Při vstupu do menu se otevře nabídka – změna jména modelu / přepnutí jiného modelu / nastavení kmitočtového zdvihu / nastavení modulace / volba křížových ovladačů / nastavení časomíry / mazání a kopírování dat a pak volba, zda se jedná o heli nebo letadlo (ACGL – pro modely letadel, a Heli – pro modely vrtulníků).Jinak toto menu se zapíná zvlášť a při běžném zapnutí se nezobrazuje – obvykle se totiž používá jen jednou, když je letadlo nové a musí se do vysílače uložit, pak už se používá menu modelu pro jednotlivá nastavení. Při vstupu do ACGL – modelu letadla se již dá vstoupit do menu nastavení konkrétního letadla.

Menu konkrétního letadla (ACGL) obsahuje tyto funkce:
Nastavení velikosti výchylek / dvojí výchylky / exponenciální průběh výchylek / subtrimy / obrácení smyslu výchylek / funkci zhasnutí motoru (Eng. CUT) / volbu ovladače plynu / klapky / flaperony / zakřiveí profilu / přistávací konfigurace / elevony / program pro motýlkové ocasní plochy / mix křidélka-směrovka / mix výškovka-klapky / 2 volné mixy / funkci přiřazení jednotlivých přepínačů / program pro výškovku ovládanou dvěmi servy / a funkci FAIL která se dá uplatnit pouze u QPCM – která nastavuje nouzové výchylky.

V menu pro vrtulníky (HELI) jsou tyto funkce:
Nastavení velikosti výchylek / dvojí výchylky / exponenciální průběh výchylek / subtrimry / obrácení smyslu výchylek / funkci zhasnutí motoru (Eng. CUT) / volně programovatelné mixy / vyrovnávací mix plyn-rotor / nastavení zisku gyra / autorotace / křivka předvolby plynu / křivka předvolbu kolektivu / přiřazení přepínačů pro dvojí výchylky / revo mix / nastavení desky cykliky / trimy plynu a kolektivu / a funkci FAIL která se dá uplatnit pouze u QPCM – která nastavuje nouzové výchylky.

Přepínání módu 1 a 2

Vysílač lze snadno přepnout pro ovládání v módu 1 (plyn na pravé páčce) či 2 (plyn vlevo). Elektronická stránka věci je otázkou okamžiku, neboť lze mód přepnout přímo v menu, kde se vybírá model. Mechanické přehození páček (aby se páka plynu nevracela do neutrálu) se provádí při rozebrání vysilače. Je třeba odstranit 2 černé plasty na boku (zde pozor na jejich poškození). Poté se vyšroubují páčky, vyndá se VF modul a baterie a odšroubuje se 6 šroubů. Nezapomeňte také před rozebráním vyšroubovat anténu, aby nedošlo k jejímu vytžení. Samotné přehození už je velmi snadné. Sám jsem to nikdy nedělal, ale údajně se jedná o výrazně jednodušší operaci oproti staršímu Eclipse 7.

Režim displaye

Při vypnutém menu se na display zobrazuje počet voltů akumulátoru (vlevo) a celkový čas, po který je vysílač v provozu (vpravo), nahoře signalizuje umístění modelu v jedné z osmi pamětí pro modely. Při zapnutí se krátce zobrazí název modelu a jeho číslo v paměti (které pak na display zůstává při přechodu do jiných režimů). Třetí režim zobrazuje aktuální polohu všech trimů, ten se však musí vyvolat stiskem tlačítka.
Dále je zde také možnost, aby místo těchto věcí byly zobrazeny stopky, nebo odpočet.
Mezi všemi těmito možnosti lze rychle a jednoduše přepínat. Po nějakém čase stráveném používáním lze přepínat bez pohledu na vysílač.

Provoz

Můj vysílač za sebou má již asi 60 hodin provozu z toho 15 hod., kdy byl připojený k PC, a 45hod., kdy mu byl svěřen model letadla. Zatím jsem na něm nenašel žádný nedostatek a neprojevila se žádná závada. Navíc v kombinaci s přijímačem HFD 08RD jsem ještě skoro "nepoznal" rušení. Zkoušel jsem i prolétávat místa, kde to ostatním ruší, ale u mě bylo vše v pořádku. Postupem času jsem zkoušel většinu funkcí a rozmístění ovládacích prvků se mi jeví jako naprosto zdařilé.

Nevýhody

Za jednu z nevýhod bych považoval akumulátory. V mé soupravě byly akumulátory o kapacitě 600mAh , které vydrží pouze kolem 4 hodin. Nyní jsou již dodávány akumulátory o větší kapacitě (1300 mAh), takže tento malý problém se týká pouze dříve koupených Opticů. Jako další malou nevýhodu bych viděl že kvůli změně krystalu se musí vytahovat VF modul, což může působit problémy pro lidi, kteří potřebují často měnit krystaly (např. na soutěžích).

Připojení k PC

Vysílač lze samozřejmě připojit k PC pomocí kabelu, kterých je více druhů. Konektor je umístěn na zadní části vysílače. Zatím se mi jako nejlepší jevil USB Interface. Připojení je velmi jednoduché, s OS Windows XP jsem nemusel instalovat žádné ovladače - prostě jsem vysílač připojil a vše fungovalo.
Odzkoušeny byly různé simulátory, s většinou z nich není problém. K bezproblémovým patří FMS simulátor a AeroFly Professional Deluxe. Problémem bylo však připojení k simulátoru Reflex, což se mi vůbec nepodařilo.

Nabíjení

Pro nabíjení je doporučován nabíječ Hitec CG 22, který jsem si zakoupil. Jeho nabíjecí proud je pouze pro vysílač 55mA a pro přijímačové aku 60mA, takže nabíjení připadá v úvahu pouze přes noc. Navíc při použití lepších akumulátorů bude trvat nabíjení ještě mnohem déle. Např. při použití 2000mAh aku. do vysílače bude nabíjení trvat asi 40 hodin(!), proto doporučuji jiný nabíječ, který nabíjí větším proudem.
Akumulátory jsem zkoušel nabíjet i proudem 1C (600 mA) a nezaznamenal jsem žádný problém – tento postup však příliš nedoporučuji.

Zahřívání VF modulu

U některých vysílačů Optic 6 se stává, že se za provozu zahřívá VF modul. Nejedná se o problém, pokud se nezahřívá na velmi vysokou teplotu. Podle výrobce i autorizovaného servisu je malé zahřívání normální a nejedná se o závadu. Tento jev však byl zaznamenán pouze u několika málo kusů. Sám jsem na svém vysílači žádné zahrívání nepozoroval. Jiné to je, když je vysílač déle zapnutý se zataženou anténou (tj. více jak 2 minuty). V takové situaci již může nastat, že se spálí koncový stupeň a vysílač přestane vysílat. Tento problém však nebyl odzkoušen a vím o něm pouze z doslechu, proto jsou informace pouze přibližné. Při připojení k simulátoru není třeba mít obavy, protože je VF modul automaticky odpojen, takže není třeba nacvičovat létání s vytaženou anténou.

Shrnutí

Hitec Optic 6 mohu doporučit každému modeláři s přiměřenými nároky. Jeho provoz je bezproblémový a ovládání jednoduché. Sám vysílač provozuji již delší dobu a zatím mě nikdy nezklamal. Jeho využití pro řízení vrtulníků bude asi trochu omezené, ale pro běžné létání s akrobatickým letadlem je více než dostačující. Létám s modely se spalovacími motory, rozpětí kolem 1,6 m a tento vysílač mi plně vyhovuje. Mnoho jeho funkcí jsem zatím ani nevyužil.

Cena RC soupravy se pohybuje kolem…...4900,- Kč
Cena nabíječe Hitec CG 22 :………………399,- Kč
Cena USB Interface : ……………………...699,-Kč





Galerie