Jdi na obsah Jdi na menu
 


Junkers Ju 87 Stuka

7. 11. 2009



    

Junkers Ju 87 Stuka

   


Konstrukce Zdeněk Raška
Rozpětí 968 mm
Délka 780 mm
Hmotnost 520 g
Plocha 19,64 dm2
Motor Speed 400
Ovládané funkce S, V, Kř., M

Střemhlavý bombardér Ju 87 Stuka byl na počátku 2. světové války významnou taktickou zbraní německé Luftwaffe. Vznikl z iniciativy Ernsta Udeta. První prototyp byl zalétán koncem roku 1935 a v roce 1936 začala sériová výroba. Postupně byla vyvinuta řada modifikací s různými motory Jumo. Výzbroj představovaly pevné kulomety v křídle, otočný kulomet ve věži, kde seděl zády k pilotovi střelec, a čyři pumy po 50 kg nebo dvě po 500 kg. Později přibyly v křídle i kanony ráže 20 mm či protitankové kanony ráže 37 mm.
Ju 87 byl dvoumístný celokovový samonosný dolnoplošník s pevným kapotovaným podvozkem záďového typu s ostruhou. Pohon zajišťoval pístový řadový kapalinou chlazený motor Jumo 210 či 211 J.
Podrobnější údaje byly uveřejněny v časopisu Křídla vlasti 10/1962.

 


Polomaketu s elektropohonem jsem navrhl a postavil pro velký zájem mladých kolegů z klubu o letadla z 2. světové války a snad i kvůli vzpomínkám na dětství, kdy tyto letouny bombardovaly v roce 1944 frenštátské nádraží. Zvuk sirén na bačkorách Stuk slyším ještě dnes.
Model je téměř celobalzový. K pohonu slouží elektromotor Speed 400 s vrtulí Graupner 6/3“. Prototyp byl osazen regulátorem JES 110, přijímačem Rex 4, čtyřmi miniservy HS-50 (HS-55, Graupner C 141) a sedmičlánkem NiCd 500 mAh. Jedno servo lze ušetřit při ovládání křidélek pákovým systémem, ale vzniknou pak větší vůle. To už záleží na každém staviteli.
Křídlo je klasické konstrukce ze žeber a lišt. Lomení do W sice klade větší nároky, ale při pečlivé práci to zvládne každý. K trupu se křídlo připevňuje plastovým šroubem M4x25 a bambusovými kolíky.
Trup sestává z balzových bočnic a přepážek z překližky a balzy. Horní a dolní podélníky jsou balzové. Potah trupu je z balzy – buď z ohnutého prkénka, nebo plaňkován z lišt. Překryt kabiny je vylisován z čirého Durofolu.
Ocasní plochy s profilem rovné desky jsou slepeny z balzových lišt. Poloviny výškovky spojuje ocelový drát.
Potah z Vliesu či středně tlustého Modelspanu je třikrát až čtyřikrát lakován vypínacím nitrolakem a nakonec stříkán matnými lihovými barvami Agama.